Forside Undervisningsforløb Førstehjælp ved stroke

Førstehjælp ved stroke

I dette forløb lærer eleverne at handle, hvis de oplever en person med symptomer på stroke. Stroke er en fællesbetegnelse for en blodprop eller en blødning i hjernen. I forløbet lærer eleverne at kende tegnene på stroke og at ringe 1-1-2 ved mistanke om stroke. De lærer også om hvilke udfordringer, man kan opleve efter et stroke. Du kan læse mere om forløbet i lærervejledningen.

Du finder de 4 lektioner om stroke nedenfor

førstehjælp ved stroke

Lektion G:
Hvad ved du om stroke?

Lektionen har fokus på at bringe elevernes forforståelse i spil og gøre dem klogere på, hvad et stroke er.

Lektion H:
Ring 1-1-2 og sæt i spil

Eleverne øver sig i at ringe 1-1-2 ved mistanke om stroke og prøver scenarier om stroke.

Lektion I:
Sådan opstår et stroke og udfordringer efter et stroke

I denne lektion er der fokus på, hvordan et stroke opstår, og hvilke udfordringer man kan opleve efter et stroke.

Lektion J:
Stræk, snak, smil

I lektionen laver elevernes deres eget bud på en stræk, snak, smil-film, for at de kan få remsen helt ind under huden. De kan præsentere filmen for deres familie som afrunding på forløbet. De kan også præsentere deres viden for familien på anden vis.

Bonusaktiviteter:
Til stroke

Her kan du finde bonusaktiviteter, som du kan bruge til at tilpasse forløbet til din klasse. I kan blandt andet lave mix og match med hjernen eller læse om Prins Joachim

Hvis du ønsker alle materialer for førstehjælp ved stroke samlet, så klik her for alle PPT og her for alle elevark.