Hjertestop
Lektionen indeholder forløbsplan til læreren og elevark, som du kan downloade nederst på siden.
Aktiviteter
Skab fri luftvej
Ring op ved hjertestop
Undersøg normal vejrtrækning
Forklar hvor du er
Emne
Vurder en person
Ring op til 1-1-2
Bevidsthed
Normal vejrtrækning
Målgruppe
6.-8. klasse
Lektion B – Vurder en person og Ring op
Eleverne får erfaringer med at vurdere, om der er tale om hjertestop ved at undersøge for bevidsthed og normal vejrtrækning. Eleverne får til opgave at reflektere over og sætte ord på, hvad det vil sige ”at være ved bevidsthed”. Vejrtrækningen undersøges ved hjælp af Se – Føl – Lyt, hvor eleverne lærer at se, om brystkassen bevæger sig, føle udånding på kinden eller lytte, om det kan høre vejrtrækning.
Med udgangspunkt i remsen Ring op – Tryk ned – Giv stød lærer eleverne i første omgang, hvordan man ringer op til 1-1-2, hvis man oplever en kritisk situation. Eleverne lærer, hvad man skal sige, og hvad man kan forberede sig på at blive spurgt om fra alarmcentralen.
Bonusaktiviteter: Hvis der er tid, så kan I bruge bonusaktiviteterne i forløbsplanen “Undersøg normal vejrtrækning” og “Forklar hvor du er”. Eleverne får mulighed for at undersøge på sig selv og hinanden, hvad normal vejrtrækning er. De får også erfaringer med, hvordan man kan beskrive, hvor man er, og formidle det til andre, hvis man for eksempel ringer efter hjælp
Du skal være logget ind for at se materialer
Materialer:
Du skal være logget ind for at se materialer…
Bonusmaterialer:
Du skal være logget ind for at se materialer…