Undervisningsforløb

Undervisningsmaterialerne fra HjerneHjerteHjælp kan du bruge direkte i din undervisning ved at klikke på kategorierne herunder. Du har mulighed for at gennemføre et samlet forløb på to hele dage, eller du kan gennemføre lektionerne enkeltvis løbende.

 
Jeg kan rigtig godt lide, at hver opgave er udspecificeret så meget, som I har gjort. Dette efterlader ingen tvivl hos den pågældende lærer.
– Lærer på folkeskole 

Lektion A

Eleverne engageres og deres forforståelse bringes i spil. Derudover fokus på, hvorfor og hvordan man kan skabe sikkerhed i en kritisk situation.

Se materialer

Lektion D

Eleverne lærer om hjertestartere. Eleverne øver sig også i at lægge en person, der er bevidstløs og trækker vejret normalt i stabilt sideleje.

Se materialer

Lektion E

I denne lektion får eleverne mulighed for at sætte alt det i spil, som de har lært i de foregående lektioner.

Se materialer

Lektion F

Eleverne får viden om, hvad der sker i kroppen ved et hjertestop. Derudover er der fokus på evaluering af forløbet.

Se materialer
Ikke flere materialer

Under hver lektion finder du følgende materialer:

Forløbsplanen er til dig som lærer. Forløbsplanen kan give dig overblik og beskrive, hvordan du kan tilrettelægge og gennemføre undervisningen. Forløbsplanen beskriver, hvilken rækkefølge det giver mening at gennemføre undervisningen i, og hvornår det er hensigtsmæssigt at inddrage forskellige slides og elevark. Forløbsplanen indeholder også ‘Læg mærke til’, der er bud på, hvilke opmærksomheder du med fordel kan have i evalueringen af elevernes læring.

Elevark er målrettet eleverne. Elevarkene beskriver opgaver og undersøgelser, som eleverne skal løse undervejs i forløbene.

Bonusaktiviteterne er forslag til ekstra aktiviteter, der perspektiverer eller giver mulighed for yderligere fordybelse. Bonusaktiviteterne kan anvendes, hvis man har mere tid eller ønsker at dykke mere ned i et bestemt emne.

Derudover er der også en power point, som er et redskab til dig som lærer. Den er tænkt til brug i klassen sammen med eleverne, som en slags elektronisk lærebog, hvor du visuelt kan præsentere modeller, vigtige pointer eller faglig viden, der kan danne udgangspunkt for spørgsmål og dialog med eleverne.